copyright-whiteVuosituhannen vaihteen tietämillä Internetin ja digitaalitekniikoiden kehitys mullistivat myös taiteellisen sisällöntuottamisen. Nopeammat ja luotettavammat internet-yhteydet mahdollistivat tiedostojen siirron entistä tehokkaammin ja uudet tiedostoformaatit esimerkiksi musiikkialalla aiheuttivat suuren murroksen, joka osittain jatkuu vielä tänäkin päivänä.

Monet muistanevat Napsterin, josta ihmiset latasivat ilmaiseksi musiikkia ja jotkut artistit kampanjoivat voimakkaasti sitä vastaan. Seurasi oikeusjuttuja ja lopulta Napsterin palvelu suljettiin. Aikaisemmin piratismi oli tarkoittanut lähinnä fyysisen kopion luvatonta kopioimista, mutta internet mahdollisti fyysisen kopion kopioimisen vain digitaalisesti ja sitä kautta sen jakelemisen entistä tehokkaammin. Enää ei menty Mustamäen torille ostamaan laittomasti kopioituja CD-levyjä tai VHS-kasetteja halvalla hinnalla, vaan haettiin ne samat teokset internetistä ja tällä kertaa niistä ei tarvinut maksaa mitään.

Tämä ei tietenkään rajoittunut vain musiikkiin, vaan kaikki media mikä oli mahdollista kopioida digitaaliseen muotoon oli myös mahdollista jakaa netissä niin, että kuka tahansa jolla oli nettiyhteys pystyi lataamaan sen. Monet yritykset tajusivat myös netin suomat mahdollisuudet ja rupesivat myymään digitaalista sisältöä internetin välityksellä, tämä saattoi hämärtää laillisen ja laittoman sisällön eroa joillekin ihmisille.

Nykyään netissä jaellaan laillisesti ja laittomasti lähes äärettömän paljon erilaista sisältöä. Monet sisällöntuottajat keskittyvät myös pelkästään sisällön tekemiseen erilaisiin teoksiin mitä jaellaan internetin välityksellä. Esimerkiksi äänisuunnittelijan asiakkaana voivat olla vaikka live kasinot tai videobloggari joille hän tekee digitaalista äänisisältöä heidän alustoilleen. Nämä ovat mahdollistaneetkin monelle freelancerille uudenlaisen ansaintamallin jossa hän tekee töitä lähes pelkästään internetin välityksellä.

Elokuvateollisuus on onnistunut hyödyntämään uudet mahdollisuudet hieman paremmin kuin musiikkiteollisuus, ainakin toistaiseksi. Erilaiset filmien ja tv-sarjojen striimauspalvelut ovat nousseet suureen suosioon ja nykyään muutamat niistä tuottavat jo itse sisältöä palveluunsa. Esimerkiksi Netflix on tuottanut jo vuosia omia sarjojaan muilta ostamiensa sarjojen ja elokuvien lisäksi. Musiikkipuolella vastaavanlaiset palvelut ovat vielä olleet tappiollisia ja musiikkiteollisuus miettiikin kuumeisesti, mikä olisi se tulevaisuuden malli jolla ala pystyisi nostamaan tuottavuuttaan. Peleissä Steamin kaltaiset palvelut ovat nousseet suosituiksi ja hyvin suuri osa peliostoista tehdäänkin nykyään internetissä olevien palveluntarjoajien kautta.